Mobile Εφαρμογή: Από την ιδέα στην πράξη!
Έχετε μια ιδέα για μια mobile εφαρμογή και θέλετε να την κάνετε πράξη;
– Ποια είναι τα βήματα;
– Ποιοι είναι οι κατάλληλοι συνεργάτες;
– Πόσα χρήματα θα χρειαστείτε;
– Πώς θα την κάνετε επιτυχημένη;
Αυτά είναι τα συνηθισμένα (και δικαιολογημένα) ερωτήματα για τον καθένα που θέλει να μετουσιώσει την ιδέα του για mobile εφαρμογή, αλλά δε γνωρίζει τα βήματα και τις απαιτήσεις.
Παρακάτω θα βρείτε τις απαντήσεις:
«Θα πιάσει η ιδέα μου;»
Κατά τη γνώμη μας, στην πληροφορική δεν υπάρχει η έννοια της παρθενογένεσης. Ο τομέας της πληροφορικής είναι τόσο δημοφιλής και παγκοσμιοποιημένος που είναι σχεδόν αδύνατον να σκεφτείτε την μοναδική ιδέα που δεν έχει υλοποιηθεί από κανέναν άλλον στον πλανήτη.
Ακόμα και αν δεν την έχετε ακούσει πότε ή δεν τη βρήκατε στο internet, υπάρχουν πολύ μεγάλες πιθανότητες να υπάρχει αντίστοιχη εφαρμογή (θα πόνταρα ότι θα τη βρείτε στην Κίνα…). Φυσικά αυτό δεν είναι κάτι που θα πρέπει να σας αποθαρρύνει να ξεκινήσετε.
Η επιτυχία της mobile εφαρμογής δεν εξαρτάται τόσο από την ιδέα αλλα κυρίως από την εκτέλεσή της.
Συνεπώς δεν υπάρχει καλή ή κακή ιδέα. Υπάρχει καλή και κακή εκτέλεση (υλοποίηση). Αυτό που εσείς οφείλετε να κάνετε είναι να οργανώσετε όσο γίνεται καλύτερα τα βήματά σας, επιλέγοντας παράλληλα τους κατάλληλους συνεργάτες.
«Πώς θα προστατέψω την ιδέα μου»
Είναι λογικό και αναπόφευκτο ότι θα γνωστοποιήσετε την ιδέα σας σε κάποιους ανθρώπους – επαγγελματίες εκτός του φιλικού σας κύκλου. Για παράδειγμα σε έναν δικηγόρο, έναν γραφίστα ή την εταιρεία πληροφορικής που θα υλοποιήσει τη mobile εφαρμογή. Ιδανικά, θα πρέπει να υπογράψετε ένα Συμφωνητικό Εχεμύθειας (NDA) με τον/τους επαγγελματίες που θα μοιραστείτε τις πληροφορίες, προκειμένου να προστατευθείτε από οποιαδήποτε διαρροή των πληροφοριών αυτών.
Κατοχύρωση Πνευματικών Δικαιωμάτων (Copyrights)
Εδώ τα πράγματα γίνονται λίγο περίπλοκα: Σαφώς μπορείτε να απευθυνθείτε σε δικηγόρο για να κατοχυρώσετε τα πνευματικά δικαιώματα της ιδέας και της εφαρμογής. Αυτό δε σημαίνει, όμως, ότι θα είστε προστατευμένοι πλήρως. Γενικά μιλώντας, θα μπορούσε κάποιος άλλος να υλοποιήσει την ίδια ιδέα με λίγο διαφοροποιημένο concept και να μη συγκρούεται με τα δικά σας πνευματικά δικαιώματα. Μην ξεχνάμε επίσης ότι η διαδικασία κατοχύρωσης κοστίζει…
Στα θετικά συγκαταλέγεται το γεγονός ότι με την κατοχύρωση θα μπορούσατε δυνητικά να αποτρέψετε κάποιους υποψήφιους ανταγωνιστές. Προχωρήστε, λοιπόν, στην απόφαση κατοχύρωσης με μεγάλη προσοχή και κατόπιν συμβουλής έμπειρου, στα συγκεκριμένα θέματα, δικηγόρου.
«Χρειάζεται να έχω εταιρεία;»
Εφόσον και μόνο σκοπεύετε να έχετε έσοδα από την εφαρμογή, τότε ναι. Χρειάζεται να έχετε μια νομική μορφή (Ατομική, ΙΚΕ, Ομόρρυθμη κ.τ.λ.) για να προσκομίζετε το αντίστοιχο παραστατικό (απόδειξη/τιμολόγιο) στους πελάτες σας. Για τη δημιουργία εταιρείας, θα χρειαστεί να επικοινωνήσετε με τον λογιστή σας.
GDPR
Ο Ευρωπαϊκός κανονισμός GDPR αναφέρεται στη προστασία των προσωπικών πληροφοριών των χρηστών που αποθηκεύονται και διαμοιράζονται εντός της εφαρμογής (π.χ. ονοματεπώνυμο χρήστη, e-mail, τηλέφωνο κτλ). Η συμμόρφωση προς τον κανονισμό αυτό είναι απαραίτητη και υποχρεωτική. Ο δικηγόρος είναι ο αυτός που αναλαμβάνει τη συγγραφή της Πολιτικής Απορρήτου και Προστασίας των Προσωπικών Δεδομένων.
Πηγαίος Κώδικας
Τελειώνοντας με τα νομικά θέματα, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι ο πηγαίος κώδικας της εφαρμογής ανήκει στον δημιουργό του. Δηλαδή τα πνευματικά δικαιώματα του κώδικα ανήκουν στην εταιρεία που θα τον αναπτύξει. Όχι όμως και τα εμπορικά δικαιώματα! Αυτό σημαίνει ότι ο δημιουργός θα έχει τα copyrights του πηγαίου κώδικα, αλλά δε θα μπορεί σε καμία περίπτωση να εκμεταλλευτεί μέρος της εφαρμογής (ή ολόκληρη την εφαρμογή) για δικό του όφελος.
Στη σύμβαση που θα συνάψετε με την εταιρεία ή τον επαγγελματία ο οποίος θα κατασκευάσει τη mobile εφαρμογή σας, θα πρέπει μεταξύ άλλων να περιγραφεί η περίπτωση αγοράς του πηγαίου κώδικα από εσάς.
Λογότυπο
Ξεκινώντας με τα πρακτικά βήματα για την εφαρμογή σας θα χρειαστείτε ένα σήμα, το οποίο ονομάζεται λογότυπο (logo). Το λογότυπο είναι το εμπορικό σήμα της εφαρμογής. Μπορεί να είναι το ίδιο με το λογότυπο της ίδιας της επιχείρησης σας (π.χ. η Coca-Cola χρησιμοποιεί το ίδιο logo στην ιστοσελίδα της, την εφαρμογή της, τα γραφεία της, τις διαφημίσεις κ.τ.λ.).
Εναλλακτικά, το λογότυπο της mobile εφαρμογής μπορεί να είναι μοναδικό και να μην έχει καμία σχέση με οποιοδήποτε άλλο λογότυπο χρησιμοποιείτε ήδη.
Για την κατασκευή ενός επαγγελματικού λογότυπου θα πρέπει να απευθυνθείτε σε έναν επαγγελματία γραφίστα. Υπάρχουν επίσης online εργαλεία που μπορείτε να φτιάξετε μόνος/η σας το λογότυπο, αλλά το αποτέλεσμα μπορεί να μην είναι το ιδανικό. Προσοχή επίσης στα πνευματικά δικαιώματα! Σε αντίθεση με τα δικαιώματα της ιδέας, τα πνευματικά δικαιώματα χρήσης του λογότυπου κατοχυρώνονται. Αυτό μπορείτε να το κάνετε μέσω δικηγόρου ή μόνοι σας από εδώ (σύνδεση μέσω του TaxisNet).
Domain – Ιστοσελίδα
Θεωρούμε απαραίτητη την κατοχύρωση του σχετικού domain, παρότι θεωρητικά δε χρειάζεται να έχετε κάποιο domain για να ξεκινήσετε την εφαρμογή. Αν για παράδειγμα η εφαρμογή σας πουλάει είδη γραφείου και την ονομάσατε e-grafeio, θα πρέπει να κατοχυρώσετε το domain www.e-grafeio.gr (εκτός από την κατάληξη .gr, κρίνεται χρήσιμο να κατοχυρώσετε και εκείνα με τις καταλήξεις .com, .eu). Τα κόστη εξάλλου είναι μικρά, περίπου 20€/έτος για κάθε domain.
Η ιστοσελίδα είναι προαιρετική. Συνήθως κατασκευάζουμε την ιστοσελίδα, αφού έχει δημιουργηθεί η εφαρμογή. Ο σκοπός της, μέσω μια απλής σελίδας (landing page), είναι να εξηγούμε με λίγα λόγια, εικόνες ή video περί της εφαρμογής και να παραπέμπουμε τον χρήστη στο Play Store και το App Store για να την κατεβάσει στο κινητό του.
Business Plan
Το business plan είναι ο χάρτης σας. Με οποιονδήποτε συνεργάτη ή χρηματοδότη και αν μοιραστείτε την ιδέα σας, θα πρέπει να μπορείτε να περιγράψετε με αναλυτικό και ξεκάθαρο τρόπο το επιχειρηματικό σας πλάνο. Για τη δημιουργία του business plan μπορείτε να απευθυνθείτε σε έναν επαγγελματία, αλλά σίγουρα μπορείτε και μόνος/η σας να δομήσετε ένα μεγάλο μέρος του.
Για αρχή θα πρέπει να μπορείτε να απαντήσετε αναλυτικά τις παρακάτω ερωτήσεις:
- Ποιο είναι το πρόβλημα που προσπαθώ να λύσω μέσω της εφαρμογής;
- Με ποιον τρόπο λύνω το πρόβλημα;
- Το κάνω καλύτερα από τους ανταγωνιστές που υπάρχουν (ανταγωνιστικό πλεονέκτημα);
- Πόσα χρήματα χρειάζομαι για να υλοποιήσω το project;
- Με ποιον τρόπο θα έχω έσοδα μέσω της εφαρμογής;
- Πόσο θα χρεώνω τους πελάτες μου;
- Ποιος θα είναι ο τζίρος μου τον πρώτο χρόνο (εύρος κατά προσέγγιση);
- Πόσους πελάτες χρειάζομαι για να καλύψω τα έξοδά μου και να κάνω απόσβεση του αρχικού κεφαλαίου;
Marketing Plan
Το πλάνο marketing θα πρέπει να περιγράφει αναλυτικά τον τρόπο με τον οποίο σκοπεύετε να αποκτήσετε χρήστες και πελάτες.
Κάποιες βασικές ερωτήσεις που πρέπει να θέσετε:
- Ποιο είναι το κοινό – στόχος μου (π.χ. γυναίκες, 20 έως 40 ετών);
- Σε ποιο μέσο/α «συχνάζει» κυρίως το κοινό – στόχος μου;
- Σε ποια social media θα διαφημιστώ και με ποιον τρόπο;
- Θα ήταν χρήσιμο να διαφημιστώ και εκτός internet (εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνο, τηλεόραση);
- Πόσο θα μου κοστίζει κάθε μήνα η διαφήμιση;
Γραφιστικός Σχεδιασμός
Ο επαγγελματίας γραφίστας, εκτός από το λογότυπο που αναφέραμε παραπάνω, είναι αυτός που θα σχεδιάσει όλα τα views, δηλαδή όλες τις οθόνες της εφαρμογής, προτού ξεκινήσει η κατασκευή της. Με τον τρόπο αυτό θα μπορείτε να γνωρίζετε εκ των προτέρων πως θα εμφανίζεται η εφαρμογή και να παραθέσετε τις παρατηρήσεις/διορθώσεις σας.
Ο γραφίστας συνήθως παρέχεται από την εταιρεία πληροφορικής με την οποία θα συνεργαστείτε, καθότι τα δύο αυτά μέρη θα συνεργαστούν άρρηκτα. Μπορείτε, ωστόσο, να αναζητήσετε μόνοι σας τον γραφίστα. Προσοχή όμως! Θα πρέπει να είναι web designer και ακόμα ειδικότερα mobile designer, δηλαδή έμπειρος σε mobile εφαρμογές.
Ανάπτυξη Mobile Εφαρμογής
Ίσως το πιο σημαντικό κομμάτι της 1ης φάσης του project να είναι ο συνεργάτης που θα επιλέξετε για να υλοποιήσει το τεχνικό σκέλος της mobile εφαρμογής. Τα σημεία στα οποία πρέπει να εστιάσετε για να σας βοηθήσουν στην επιλογή του κατάλληλου συνεργάτη είναι η εμπειρία του, τα ολοκληρωμένα έργα, οι πελάτες του, καθώς και η επικοινωνία – χημεία μεταξύ σας. Η τιμή από μόνη της δεν μπορεί να αποτελέσει κριτήριο επιλογής αν δεν έχουν ελεγχθεί συγκεντρωτικά τα παραπάνω κριτήρια.
Ο συνεργάτης θα πρέπει όχι μόνο να είναι σε θέση να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του project αλλά και να είναι διαθέσιμος να συνεχίσει να εξελίσσει τον κώδικα και τις τεχνολογίες της εφαρμογής, αφότου ολοκληρωθεί η κατασκευή.
Η αλήθεια είναι η εξής: Ο συνεργάτης που επιλέγετε θα είναι πάντα ο άτυπος «συνέταιρός» σας. Μαζί θα πορευθείτε σε όλες τις φάσεις του εγχειρήματός σας και ένα μεγάλο κομμάτι της επιτυχίας θα οφείλεται στην καλή συνεργασία μεταξύ σας. Αν και ουδείς αναντικατάστατος, είναι πάντα δύσκολο (σε κάποιες περιπτώσεις έως και οικονομικά ασύμφορο) να αναθέσετε τη διαχείριση της εφαρμογής σε νέο συνεργάτη, εφόσον διακόψετε τη συνεργασία σας με τον αρχικό δημιουργό της εφαρμογής. Συνεπώς, η επιλογή του συγκεκριμένου συνεργάτη σας θα πρέπει να είναι κατά το μέτρο του δυνατού η ορθότερη.
Διαχειριστικό Περιβάλλον
Ένα αναπόσπαστο κομμάτι της mobile εφαρμογής είναι το διαχειριστικό περιβάλλον (admin panel ή dashboard). Στην πραγματικότητα είναι ένα δεύτερο σύστημα ξεχωριστό αλλά και άρρηκτα συνδεδεμένο με τη mobile εφαρμογή. Μέσω του διαχειριστικού panel δίνεται η δυνατότητα στον διαχειριστή (σε εσάς) να διαχειρίζεται τη mobile εφαρμογή, προβαίνοντας σε ένα μεγάλο εύρος ενεργειών. Για παράδειγμα, ο διαχειριστής μπορεί να επεξεργάζεται το περιεχόμενο της εφαρμογής (κείμενα, εικόνες, videos), τους χρήστες της εφαρμογής, να βλέπει στατιστικά στοιχεία, να αλλάζει τις τιμές και πολλές άλλες ενέργειες ανάλογα με την περίπτωση.
Server
O server (διακομιστής) είναι το μηχάνημα στο οποίο αποθηκεύονται όλα τα δεδομένα της εφαρμογής (αρχεία κώδικα, φωτογραφίες, βάση δεδομένων κ.ά.). Μια από τις πολλές αρμοδιότητες του είναι να διαθέτει (σερβίρει) τα δεδομένα της εφαρμογής στους χρήστες. Συνεπώς ο server που θα χρησιμοποιηθεί, θα πρέπει να διαθέτει υψηλά ποιοτικά και τεχνικά χαρακτηριστικά, να είναι ταχύς και ικανής χωρητικότητας να «σηκώσει» τον φόρτο εργασίας του project. Η επιλογή του κατάλληλου πακέτου server γίνεται καθ’ υπόδειξη του συνεργάτη που θα κατασκευάσει την εφαρμογή.
Tests
Μόλις ολοκληρωθεί όλο το λειτουργικό κομμάτι, η εφαρμογή θα πρέπει να υποστεί σημαντικούς ελέγχους και τεστ χρήσης. Στόχος είναι να διορθωθούν όλα τα προβλήματα (bugs), τα οποία μέχρι εκείνη την ώρα δεν είχαν παρατηρηθεί. Ένα άλλο σημαντικό κομμάτι των tests είναι τα λεγόμενα penetration και stress tests. Στις περιπτώσεις αυτές ελέγχεται η ικανότητα του server και της εφαρμογής να ανταποκριθούν σε πολύ υψηλή επισκεψιμότητα αλλά και σε «επιθέσεις» από κακόβουλες ενέργειες.
Ανέβασμα στα Stores
Εφόσον έχουν διορθωθεί όλα τα προβλήματα και έχουν γίνει επιτυχώς τα παραπάνω tests, ο συνεργάτης – κατασκευαστής ανεβάζει την εφαρμογή σε λογαριασμό στο Play Store και App Store. Ο λογαριασμός μπορεί να είναι δικός σας ή του συνεργάτη.
Διαφήμιση – Προώθηση
Το στάδιο που ακολουθείται μετά την κατασκευή της εφαρμογής είναι η προώθησή της. Είτε απευθύνεστε στο ευρύ κοινό, είτε σε επιχειρήσεις, είτε σε κάποιον κρατικό οργανισμό, θα πρέπει να φτιάξετε το πλάνο σας (βλ. marketing plan) για τον τρόπο με τον οποίο θα προσεγγίσετε τους πελάτες σας. Όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή της mobile εφαρμογής, το πλάνο σας τίθεται σε ισχύ.
Μπορείτε να συνεργαστείτε με την εταιρεία κατασκευής εφόσον παρέχει διαφημιστικές υπηρεσίες, είτε να απευθυνθείτε σε κάποιον άλλον εξειδικευμένο επαγγελματία για να οργανώσει όλο το κομμάτι της προώθησης. Και εδώ είναι κάτι που μπορείτε να το φέρετε εις πέρας μόνος/η σας, εφόσον διαθέτετε τις κατάλληλες γνώσεις. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζετε ότι το κόστος της διαφήμισης, σε βάθος χρόνου, θα αποδειχθεί αρκετά μεγαλύτερο από το κόστος της κατασκευής! Συνεπώς, θα πρέπει απαραιτήτως να το συμπεριλάβετε στο συνολικό πλάνο σας.
«Και τελικά πώς θα πετύχει η εφαρμογή μου;»
Αν και δεν υφίσταται συνταγή της επιτυχίας σε κανένα επιχειρηματικό εγχείρημα, υπάρχει η μέθοδος. Εφόσον καταφέρετε να οργανώσετε σωστά όλα τα παραπάνω, βρίσκοντας τους κατάλληλους συνεργάτες και σχεδιάζοντας εκ των προτέρων όσο καλύτερα γίνεται το πλάνο δράσης σας, τότε θα έχετε θέσει σοβαρές βάσεις για την επιτυχία της mobile εφαρμογής σας.
Συμπερασματικά, καλύψαμε τις σημαντικότερες πτυχές για το πώς μπορείτε να ξεκινήσετε να σχεδιάζετε το πλάνο σας, πώς να υπολογίσετε τα κόστη σας και τι χρειάζεται για να πετύχει η ιδέα σας. Σίγουρα, υφίστανται κι άλλες πτυχές που συμβάλλουν στην επιτυχία, όπως οι συνέταιροί σας (αν υπάρχουν), μια ενδεχόμενη χρηματοδότηση ή η ύπαρξη ισχυρού κοινωνικού κύκλου (καίριες επαφές, φίλοι κτλ).
Ξεκινήστε τώρα με τη δική σας ιδέα. Δείτε τον τρόπο που κατασκευάζουμε τις εφαρμογές μας, καθώς και τις ολοκληρωμένες mobile εφαρμογές που έχουμε ήδη κατασκευάσει.