Συνέντευξη στο E-Commerce News
Τί ενέπνευσε την εταιρεία σας να εισέλθει στην αγορά ανάπτυξης εφαρμογών για κινητά (mobile apps) και πώς έχετε τοποθετηθεί για να ξεχωρίσετε μεταξύ των ανταγωνιστών;
Η αρχή έγινε το 2013 με την κατασκευή ιστοσελίδων και e-shops. Διαπιστώνοντας -θεωρώ σύντομα- ότι ο συγκεκριμένος κλάδος θα έφτανε σε κορεσμό, αποφάσισα να εξειδικευθώ και, ταυτόχρονα, να συμβάλλω στην εξειδίκευση των συντελεστών της ομάδας μου σε κάτι πιο ιδιαίτερο, όπως η ανάπτυξη mobile εφαρμογών. Η Progress Net ήδη ξεχωρίζει για την ταχύτητα κατασκευής, τις λογικές τιμές, καθώς και τις τεχνολογίες που χρησιμοποιεί.
Μπορείτε να δώσετε παραδείγματα επιτυχημένων λύσεων mobile apps που έχει αναπτύξει η εταιρεία σας και να εξηγήσετε πώς έχουν ωφελήσει τους πελάτες;
Είναι τιμή μας να έχουμε στο portfolio μας εταιρείες, όπως η Allianz Ασφαλιστική, η Rainbow Waters, η Mondial Assistance, η Megaplast και η Attika Reisen. Σε κάθε εταιρεία οι ανάγκες ήταν διαφορετικές, αν και υπάρχουν οι εξής ομοιότητες: αύξηση παραγωγικότητας, αύξηση πωλήσεων / τζίρου, ενίσχυση του branding.
Θα σταθώ ειδικότερα στην Allianz Ασφαλιστική, για την οποία έχουμε αναπτύξει πάνω από 10 projects τα τελευταία δύο χρόνια. Μέσω αυτών των projects, η εν λόγω εταιρεία έχει αυξήσει τον χρόνο απόκρισης και την αποτελεσματικότητα εξυπηρέτησης των πελατών της στον τομέα της οδικής ασφάλειας και όχι μόνο.
Με τη συνεχώς εξελισσόμενη τεχνολογία, πώς η εταιρεία σας παραμένει μπροστά από τις τάσεις και διασφαλίζει ότι οι λύσεις που προτείνει παραμένουν σχετικές και πάντα καινοτόμες;
Πολύ στοχευμένη ερώτηση. Η απάντηση είναι μια: Συνεχής ενημέρωση και εξειδίκευση σε νέες μεθόδους/τεχνολογίες. Μόνο με αυτόν τον τρόπο μια εταιρεία Πληροφορικής παραμένει πάντα εξελισσόμενη και up-to-date στις νέες τεχνολογίες.
Ποιες μοναδικές λύσεις Πληροφορικής προσφέρει η εταιρεία σας για την αντιμετώπιση των συγκεκριμένων προ κλήσεων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στο σημερινό ψηφιακό τοπίο;
Είμαστε σε θέση, λόγω της εμπειρίας μας, να εντοπίσουμε τις ανάγκες των εταιρειών που θα απευθυνθούν σε εμάς και να αναπτύξουμε την κατάλληλη λύση. Ο ρόλος μας δεν είναι απλά εκτελεστικός / κατασκευαστικός. Είναι κατά βάση συμβουλευτικός. Κάθε mobile εφαρμογή αποτελεί ιδιαίτερη επένδυση για τις επιχειρήσεις και, από πλευράς μας, φροντίζουμε να είμαστε άρτιοι τόσο στο συμβουλευτικό, όσο και στο τεχνολογικό σκέλος.
Όλοι μιλούν για ανάπτυξη εξατομικευμένων λύσεων εφαρμογών για κινητά που είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες και τους στόχους των πελατών, χρησιμοποιώντας τις πιο βέλτιστες πρακτικές. Δεν είναι δύσκολο, χρονοβόρο και κοστοβόρο αυτό;
Η απάντηση είναι όχι και στα τρία. Ο μέσος χρόνος ανάπτυξης μιας mobile εφαρμογής για την Progress Net είναι 3 με 4 μήνες, κάτι που αντικειμενικά χαρακτηρίζεται αρκετά θελκτικό σε σχέση με εταιρείες του εξωτερικού, στις οποίες το σύνηθες αντίστοιχο διάστημα είναι 6-12 μήνες (για μια μεσαίου σε μέγεθος εφαρμογή).
Είναι δεδομένο ότι μια mobile εφαρμογή είναι πιο ακριβή από μια ιστοσελίδα, αλλά για μια ολόκληρη επιχείρηση δεν μπορεί να θεωρηθεί δυσπρόσιτο το κόστος, ειδικότερα αν αυτή διαθέτει την κουλτούρα για να αναπτυχθεί και, εν τέλει, να ανταποκριθεί στις ραγδαίες εξελίξεις της τεχνολογίας.
Βλέπετε, στην Ελλάδα οι mobile εφαρμογές θεωρούνται ακόμα είδος πολυτελείας για πολλούς, σε αντίθεση με το εξωτερικό που αποτελούν βασικό κανάλι επικοινωνίας και πωλήσεων. Σκεφτείτε πόσες mobile εφαρμογές επισκεπτόμαστε καθημερινά. Με βάση τα επίσημα στατιστικά, όταν χρησιμοποιούμε το κινητό μας, αφιερώνουμε το 88% του χρόνου μας σε mobile εφαρμογές, παρά στο παραδοσιακό σερφάρισμα μέσω browser. Για να το πούμε διαφορετικά, το κινητό τηλέφωνο αποτελεί ουσιαστικά ένα σύνολο εφαρμογών των προτιμήσεών μας.
Ένα άλλο πολύ ενδιαφέρον στατιστικό είναι ο «χρόνος ζωής» μιας εφαρμογής στο κινητό μας. Τα στατιστικά δείχνουν ότι διατηρούμε μια εφαρμογή τουλάχιστον 6 μήνες στο κινητό μας, έστω και αν τη χρησιμοποιήσαμε μόλις μια φορά. Η διαφορά γίνεται ξεκάθαρη, αν διαπιστώσετε πόσες ιστοσελίδες επισκεπτόμαστε για λίγα λεπτά ή δευτερόλεπτα και δεν επιστρέφουμε ποτέ.
Πόσο κοστίζει η δημιουργία μιας mobile εφαρμογής;
Δεν υπάρχει συγκεκριμένη απάντηση. Κάθε εφαρμογή κοστολογείται διαφορετικά, ανάλογα με τις λειτουργίες της. Για να παρομοιάσω, όπως συνηθίζω, την ερώτησή σας είναι σαν να ρωτάμε: «Πόσο κοστίζει ένα κτήριο;» Όπως, λοιπόν, ένα κτήριο αξιολογείται με βάση πολλούς παράγοντες (ορόφους, παροχές, περιοχή κ.λπ.), αντίστοιχα μια εφαρμογή για κινητά εξαρτάται από το μέγεθός της, από τις λειτουργίες της και από τον σκοπό της.
Να σημειώσω κάτι σημαντικό: Κάθε mobile εφαρμογή συνοδεύεται από ένα web διαχειριστικό περιβάλλον, από το οποίο ο διαχειριστής, δηλαδή ο κάτοχος της εφαρμογής, έχει τη δυνατότητα να επέμβει και να προβεί σε διάφορες ενέργειες που την επηρεάζουν (π.χ. ανέβασμα / επεξεργασία κειμένου, εικόνων κ.ο.κ.). Συνεπώς, όταν μιλάμε για mobile εφαρμογές, αναφερόμαστε πάντα σε ολοκληρωμένα πληροφορικά συστήματα που συνδέονται μεταξύ τους.
Πώς διασφαλίζετε ότι οι λύσεις Πληροφορικής που παρέχετε είναι επεκτάσιμες και προσαρμόσιμες για να ικανοποιήσουν τη μελλοντική ανάπτυξη και τις μεταβαλλόμενες επιχειρηματικές ανάγκες;
Κάθε εφαρμογή είναι custom made, δηλαδή κατασκευασμένη και ειδικά προσαρμοσμένη στα μέτρα και στις ανάγκες της επιχείρησης που τη χρηματοδοτεί. Από τη στιγμή που μιλάμε για custom κατασκευή και όχι για πλατφόρμες ή προκατασκευασμένα εργαλεία, αυτομάτως αναφερόμαστε σε απεριόριστες δυνατότητες εξέλιξης. Αυτή ακριβώς είναι και η δύναμη των εφαρμογών!
Όσον αφορά στο ψηφιακό μάρκετινγκ, ποιες στρατηγικές χρησιμοποιεί η εταιρεία σας για να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να προσεγγίσουν αποτελεσματικά το κοινό-στόχο τους και να επιτύχουν τους στόχους μάρκετινγκ;
Όπως γνωρίζετε, το marketing (ψηφιακό και μη) είναι απαραίτητο για την επιτυχία οποιουδήποτε συστήματος Πληροφορικής είτε αυτό λέγεται εφαρμογή, είτε ιστοσελίδα, είτε ηλεκτρονικό κατάστημα. Αρχικά αναλαμβάνουμε τη σωστή ταξινόμηση / ευρετηριοποίηση της mobile εφαρμογής από το Play Store και App Store (ASO – App Store Optimization). Είναι μια τεχνική που εφαρμόζουν ελάχιστοι στην Ελλάδα.
Ουσιαστικά πρόκειται για το SEO (Search Engine Optimization) της εφαρμογής στο Play Store και το App Store. Σκοπός είναι η εφαρμογή να εμφανιστεί στα πρώτα αποτελέσματα αναζήτησης των χρηστών, με βάση τις λέξεις-κλειδιά που έχουν πληκτρολογήσει. Κατά δεύτερον, ακολουθούμε τις «παραδοσιακές» και επιτυχημένες μεθόδους προώθησης στα social media και την Google με μεγάλη επιτυχία.
Πώς αξιοποιείτε τα δεδομένα και τα αναλυτικά στοιχεία για να βελτιστοποιήσετε τις καμπάνιες ψηφιακού μάρκετινγκ και να εξασφαλίσετε την καλύτερη δυνατή απόδοση επένδυσης για τους πελάτες σας;
Εδώ υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον! Στις mobile εφαρμογές μπορούμε να προσφέρουμε εξατομικευμένο περιεχόμενο στους χρήστες. Σκεφτείτε, λοιπόν, ότι ένας χρήστης κάνει αναζήτηση σε ένα e-shop για γυναικεία παπούτσια. Εντός της εφαρμογής και σε σχεδόν ακαριαίο χρόνο, αναλύουμε τα δεδομένα αναζήτησης και παρουσιάζουμε στον χρήστη προσωποποιημένες προτάσεις, ανάλογα με το brand, το είδος ή το χρώμα που επέλεξε. Το ίδιο κάνουμε και σε δεύτερο χρόνο, όταν ο χρήστης ξαναμπεί στην εφαρμογή είτε εντός αυτής είτε μέσω push notification. Στο σημείο αυτό πρέπει να αναφέρω το μεγάλο προτέρημα των mobile εφαρμογών, το οποίο είναι οι ειδοποιήσεις (push notifications).
Όπως ακριβώς λαμβάνετε ειδοποίηση όταν έχετε ένα νέο μήνυμα στο Messenger ή το Viber, έτσι ακριβώς μπορούμε να στείλουμε σε τακτά χρονικά διαστήματα μηνύματα προς τους χρήστες σχετικά με προσφορές, νέα, διαγωνισμούς και πολλά άλλα. Προσοχή μόνο να είναι σε λογική συχνότητα για να μην κουράσουμε τους χρήστες.
Και μιας και αναφερθήκαμε σε εφαρμογές τύπου e-shop, να πούμε ότι 7 στους 10 χρήστες στην Ελλάδα αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες μέσω mobile εφαρμογών. Είναι πλέον επίσημο ότι έχει παρέλθει η φοβία του μέσου Έλληνα για τη χρήση της χρεωστικής/πιστωτικής του κάρτας και των προσωπικών του δεδομένων μέσω του κινητού. Σίγουρα έπαιξε πολύ μεγάλο ρόλο σε αυτό και η περίοδος του κορονοϊού.
Ποια μέτρα λαμβάνει η εταιρεία σας για να διασφαλίσει την ασφάλεια των δεδομένων και να προστατεύσει τις ευαίσθητες πληροφορίες κατά την ανάπτυξη εφαρμογών για κινητές συσκευές ή την εφαρμογή λύσεων Πληροφορικής για πελάτες;
Διατηρούμε τις σχετικές πιστοποιήσεις ISO και λαμβάνουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Οφείλουμε, όμως, να επισημάνουμε ότι δυστυχώς κανένα σύστημα Πληροφορικής δεν είναι αδιάτρητο. Έχουμε διαβάσει κατά καιρούς ότι εκατομμύρια προφίλ στα social media ή τραπεζικοί λογαριασμοί έχουν τεθεί σε κίνδυνο και έχουν διαρρεύσει προσωπικά δεδομένα. Αυτή είναι μια πραγματικότητα, με την οποία πρέπει να συνεχίσουμε να ζούμε. Δεν αφορά φυσικά μόνο τις mobile εφαρμογές αλλά όλα τα συστήματα Πληροφορικής.
Μπορείτε να μοιραστείτε ιστορίες επιτυχίας όπου οι προσπάθειές σας στο ψηφιακό μάρκετινγκ έχουν αυξήσει σημαντικά την προβολή του brand, το engagement των πελατών ή τις πωλήσεις για τους πελάτες σας;
Έχουμε πολλές τέτοιες ιστορίες. Αρχικά, η φύση των εφαρμογών είναι να κάνει engage τον χρήστη και να ενισχύει το branding της επιχείρησης. Μέσω του digital marketing, εφαρμογές μας για χάρη των Megaplast, SIX D.O.G.S., Rainbow Waters, Mondial Assistance και πολλών άλλων, έχουν καταφέρει να αυξήσουν τις πωλήσεις τους και την αναγνωρισιμότητά τους, απόρροια της μεθοδευμένης στρατηγικής προβολής.
Πώς αξιοποιήσατε και πώς κρίνετε την επιδότηση έργων κατασκευής e-shop μέχρι 5.000 ευρώ σε κάθε επιχείρηση με διακριτό ΑΦΜ, με σκοπό την ανάπτυξη και διαχείριση ηλεκτρονικού καταστήματος, καθώς και αιτήσεις μέχρι 1.500 ευρώ για την αναβάθμιση του e-shop, εφόσον η επιχείρηση το διέθετε ήδη πριν από τις 18/3/2020;
Το πρόγραμμα ήταν στη σωστή κατεύθυνση, σε μια δύσκολη χρονική στιγμή λόγω των συγκυριών (βλ. Covid). Θεωρώ ότι το επιδοτούμενο πρόγραμμα αξιοποιήθηκε από δύο κατηγορίες. Η πρώτη ήταν οι επιχειρήσεις που πραγματικά ωφελήθηκαν, είτε κατασκευάζοντας για πρώτη φορά e-shop (και διεύρυναν τη μέχρι τότε δραστηριότητα τους) είτε αναβαθμίζοντας το υφιστάμενο ηλεκτρονικό κατάστημά τους.
Υπήρχε βέβαια, ως συνήθως, και η δεύτερη κατηγορία, η οποία απλά θέλησε να επωφεληθεί οικονομικά, κατασκευάζοντας ένα e-shop-‘βιτρίνα’, χωρίς ουσιαστική λειτουργία. Δεν χρειάζεται να κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας, σχετικά με τα επιδοτούμενα προγράμματα. Πάντα υπάρχουν αυτές οι δύο κατηγορίες…
Πώς παραμένετε ενημερωμένοι με τις τελευταίες εξελίξεις στην ανάπτυξη εφαρμογών για κινητά, λύσεις Πληροφορικής και ψηφιακό μάρκετινγκ για να παρέχετε συνεχώς υπηρεσίες αιχμής στους πελάτες σας;
Με αμέτρητες ανθρωποώρες αδιάλειπτης εκπαίδευσης! Στον κλάδο μας, αν κάποιος σταματήσει να εξελίσσεται/ενημερώνεται για έστω και μικρό χρονικό διάστημα, είναι βέβαιο ότι θα μείνει πίσω.